Στο επίκεντρο οι κορβέτες αλλά και τα ναυπηγεία Ελευσίνας
Η Πρωθυπουργός της Ιταλίας έρχεται στην Αθήνα στο εξ αναβολής ταξίδι του περασμένου Ιουλίου λόγω των πυρκαγιών, με την ατζέντα να περιλαμβάνει τέσσερα βασικά θέματα, μεταξύ των οποίων τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, τη στιγμή που δρομολογούνται επιπλέον επενδύσεις 80 εκατ. στον αμυντικό τομέα των ναυπηγείων Ελευσίνας.
Η Πρωθυπουργός της Ιταλίας, Τζώρτζια Μελόνι έρχεται στην Ελλάδα τελικά την Πέμπτη, οπότε θα έχει συνάντηση με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Είναι το εξ αναβολής ταξίδι που ήταν προγραμματισμένο για τον Ιούλιο, το οποίο μετατέθηκε για τις αρχές Αυγούστου και τελικά αναβλήθηκε λόγω των πυρκαγιών. Οι δύο πρωθυπουργοί ωστόσο είχαν την ευκαιρία να τα πουν εκτενώς στην Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους.
Η συνάντηση πρόκειται να πραγματοποιηθεί τη στιγμή που η ιταλική Fincantieri, η οποία έχει εισέλθει ως στρατηγικός συνεργάτης στα ναυπηγεία Ελευσίνας της αμερικανικής ΟΝΕΧ, μπαίνει στην κούρσα διεκδίκησης του προγράμματος των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού με επιπλέον μία πρόταση. Έχει έτοιμη επιπλέον επένδυση 80 εκατ. ευρώ στο αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων για την δημιουργία γραμμής παραγωγής πολεμικών πλοίων ελάχιστου εκτοπίσματος 3.300 τόνων. Με απλά λόγια, στην Ελλάδα πρόκειται για πρώτη φορά να ανοίξει γραμμή παραγωγής κορβετών – με το σχέδιο FcX-30 γνωστό κι ως DOHA – αλλα και για μεγαλύτερα πλοία. Αυτή η επένδυση θεωρείται μείζονος σημασίας γιατί αποτελεί τον προπομπό επενδύσεων για την είσοδο στο πρόγραμμα των αμερικανικών φρεγατών Constellation.
Η ιταλική Fincantieri έχει ως θυγατρική τη US Fincantieri με έδρα το Ουισκόνσιν στις ΗΠΑ. Εκεί ναυπηγούνται οι νέες φρεγάτες του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, κλάσης Constellation.
Πρόκειται για ένα πλοίο για το οποίο έχει δείξει ενδιαφέρον η Ελλάδα, διερευνώντας συμμετοχή στη συμπαραγωγή του.
Η επένδυση είναι ανεξάρτητη της μεταφοράς τεχνογνωσίας αλλά και των επενδύσεων ύψους 125 εκατ. ευρώ που πραγματοποιούνται από τον κρατικό οργανισμό επενδύσεων DFC στο κομμάτι του εμπορικού τμήματος.
Έτσι η πολεμική βιομηχανία της Ελλάδας μπαίνει για πρώτη φορά με αξιώσεις στην Μεσόγειο με έμφαση στην εξωστρέφεια, διεκδικώντας εξαγωγικά συμβόλαια, ταυτόχρονα με την πλήρη υποστήριξη στο Πολεμικό Ναυτικό και τις επιστροφές στην ελληνική οικονομία.
Με αυτή την εξέλιξη, οι Ιταλοί υπερκαλύπτουν την πρόταση της ελληνικής πλευράς που θέτει και ως ελάχιστη βάση προσφοράς στους αναδόχους τα 100 εκατ. επιστροφών από το πρόγραμμα των κορβετών για αναβαθμίσεις και λοιπές επενδύσεις στα εγχώρια ναυπηγεία και 55 με 70 εκατ. ευρώ για ΤοΤ (Transfer of Technology), δηλαδή αθροιστικά τα δύο ποσά να είναι ίσα με το 10% του συμβολαίου.
Ταυτόχρονα, παραμένει το “Go” – “no Go” κριτήριο εξολοκλήρου ναυπήγησης των 2+1 κορβετών στην Ελλάδα.
Από την ελληνική πλευρά έχει γίνει σαφές ότι αν δεν διασφαλιστούν οι παραπάνω όροι στις τελικές προτάσεις των ενδιαφερομένων, θα απορριφθεί σιωπηρά η πρόταση που δεν πληροί τα κριτήρια ή δεν θα προχωρήσει καθόλου το πρόγραμμα των κορβετών ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα σε εναλλακτικές λύσεις για την ενίσχυση του Στόλου. Κι οι Ιταλοί σε συνεργασία με τους Αμερικάνους φαίνεται ότι έχουν πάρει πολύ σοβαρά την υπόθεση.
Η Αθήνα από τη μεριά της θέλει και το παραπάνω από ενδεχόμενη συμφωνία. Κι αυτό είναι η στρατηγική συμφωνία με ρήτρα αμυντικής συνδρομής. Και στο τραπέζι των συζητήσεων θα τεθούν τα ζητήματα της συνεργασίας στην ενέργεια, την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού αλλά και την Λιβύη.
* με πληροφορίες από το enikos.gr και το άρθρο του Χρήστου Μαζανίτη