Απόδοση ευθυνών προαναγγέλλει το υπουργείο Πολιτισμού
NEWSROOM - 08/01/22
Κύμα έντονων αντιδράσεων στον καλλιτεχνικό και τον πολιτικό χώρο έχει ξεσηκώσει η ταινία ερωτικού περιεχομένου “Ξεπαρθενών”, μέρος της οποίας γυρίστηκε κάτω από τον ιερό Βράχο της Ακρόπολης.
Στην επίμαχη σκηνή του ερασιτεχνικού μικρού μήκους κινηματογραφικού έργου, το οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες κυκλοφορεί ήδη στο διαδίκτυο, απεικονίζεται ένα ζευγάρι ανδρών να συνευρίσκεται κάτω από το Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, τη στιγμή μάλιστα που στον χώρο κυκλοφορούν δεκάδες Έλληνες και ξένοι επισκέπτες.
Η εν λόγω σκηνή προκάλεσε την άμεση κινητοποίηση της κυβέρνησης με την επικεφαλής του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, να δίνει εντολή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να εξακριβωθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το περιστατικό και να αποδοθούν οι ευθύνες στους υπευθύνους.
Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε μάλιστα επισημαίνεται ότι δεν έχει χορηγηθεί κανενός είδους άδεια για να γυριστούν τα συγκεκριμένα πλάνα:
«Για τις συγκεκριμένες σκηνές προφανώς δεν έχει δοθεί καμία άδεια από τις καθ΄ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης δεν προσφέρεται για κανενός είδους ακτιβιστική ή άλλη δραστηριότητα, η οποία προσβάλλει και συμπεριφέρεται ασεβώς στο μνημείο. Ταυτόχρονα, και σύμφωνα με όσα προβλέπονται στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων, διενεργείται προκαταρκτική εξέταση με εντολή της υπουργού προς την Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, προκειμένου να διερευνηθούν οι συνθήκες υπό τις οποίες έλαβε χώρα το περιστατικό και να αποδοθούν ευθύνες».
Με σκληρή γλώσσα μίλησε και ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, Σπύρος Μπιμπίλας, ο οποίος φιλοξενήθηκε στον τηλεοπτικό αέρα της εκπομπής “Το πρωινό” από τη συχνότητα του ΑΝΤ1 και έκανε λόγο για καπήλευση του όρου και της έννοιας του ακτιβισμού:
«Κάθε μέρα ακούμε και κάτι παράλογο. Μου το έστειλαν στο μέιλ για να το δω. Αισθάνομαι ντροπή σαν Έλληνας. Είμαι και αρχαιολάτρης και με λυπεί πολύ αυτό που έγινε. Στο όνομα του ακτιβισμού δεν μπορούμε να τα θυσιάζουμε όλα και να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Δεν το θεωρώ ακτιβισμό αυτό».
Με μία ανακοίνωσή τους που, πέρα από την προκλητική διάθεση, αποδεικνύει την απερισκεψία και την έλλειψη συναίσθησης για την ιερότητα του χώρου, απαντούν οι συντελεστές της ταινίας στα δυσμενή σχόλια και τις αντιδράσεις. Χαρακτηρίζουν μάλιστα τον Παρθενώνα ως όμορφο μέρος για ερωτικές σκηνές, τονίζοντας ότι η επιλογή του τόπου δεν ήταν τυχαία και σημειώνουν ως απάντηση, τη φράση “γιατί έτσι γουστάρουμε”, ενώ υπογραμμίζουν ότι δεν βλέπουν κάτι αφύσικο:
«Προκαλεί δυσφορία αρκετές φορές, όταν ένα έργο για να σταθεί απαιτούνται εξηγήσεις, όμως, υπάρχει η εκτίμηση ότι αυτό το έργο θα προκαλέσει δημόσιες αντιδράσεις. Εφόσον, λοιπόν, θέλει να έχει και δημόσια απεύθυνση καλό είναι να στηριχθεί από έναν λόγο που ξεκαθαρίζει το ποιον του. Επί της ουσίας δεν είναι τόσο εξηγήσεις, όσο η ίδια η οπτική των συντελεστών και των συντελεστριών. Γενικά, ως απάντηση σε όλα τα γιατί στην αρχή, στη μέση ή στο τέλος των επεξηγήσεων, που μπορούν να δοθούν, πάντα υπάρχει κι αυτή: γιατί έτσι γουστάρουμε.
Ο Παρθενώνας είναι ένα όμορφο μέρος για να κάνεις έρωτα, ενώ οποιοδήποτε μέρος αποχτά μεγαλύτερη αξία, όταν ζωντανεύει με την παλλόμενη ανθρώπινη παρουσία. Δεν είναι τυχαία η επιλογή του Παρθενώνα ως τόπου καθώς λειτουργεί για πολλούς ως ένα παράσημο εθνικισμού, αρχαιολατρείας, πατριαρχίας, εμπορευματοποίησης, μαζικής κουλτούρας και καθωσπρεπισμού μεταξύ άλλων. Με αφορμή κιόλας την επέτειο των διακόσιων ετών από την ελληνική επανάσταση του 1821 παρουσιάζουν έναν ωραίο τρόπο να δώσουν μερικά ωραία νοήματα — άλλα εμπνευσμένα από το παρελθόν άλλων και άλλα από εκείνους — και περιεχόμενα σε σημαντικά μέρη του τόπου αυτού.
Εμείς δεν βλέπουμε κάτι περίεργο ή αφύσικο σε αυτό που κάνουμε. Για μας είναι η φυσιολογική εξέλιξη της ανέμελης ροής μας. Ο αισθησιασμός — ας μην ξεχνούμε κιόλας τον αρχαίο ελληνικό αισθησιασμό κι εκστατικότητα, τα αγάλματα δεν ήταν λευκά, είχαν πολλά και έντονα χρώματα και σχέδια — η επαφή, η συσχέτιση μεταξύ ανθρώπινων σωμάτων ανεξαρτήτως διαφόρων χαρακτηριστικών είτε συμβαίνει ιδιωτικά είτε δημόσια. Τα επιζητούμε. Πόσο μάλλον τώρα που ζούμε τον εγκλεισμό, την αποξένωση των ανθρώπινων σχέσεων, τη μεταφορά των σχέσεων μας σε πλασματικούς κι εγκεφαλικούς κόσμους πίσω από οθόνες στερώντας μας την αισθητηριακή ολοκλήρωση, την ουσιαστική επικοινωνία και συνύπαρξη συνολικά».