Αναλυτικά όσα δήλωσε ο πρόεδρος και ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp.
NEWSROOM
Μιλώντας στο συνέδριο Capital Link Forum και σε ένα πάνελ για το LNG, τη ναυτιλία και το νέο ενεργειακό τοπίο, ο Βαγγέλης Μαρινάκης παρουσίασε το όραμα του για μια πράσινη ναυτιλία, φιλική για το περιβάλλον. Είναι μια επιλογή που αποτυπώνει μια δέσμευση σε αυτή την κατεύθυνση, παρά το επιπλέον κόστος που έχει σε αυτή τη φάση, σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι στο τέλος θα αποδειχθεί μια «σοφή απόφαση» και για το περιβάλλον και οικονομικά.
Περιγράφοντας τη στρατηγική αυτή υπογράμμισε ότι «όσον αφορά το LNG, πήραμε την απόφασή μας και προχωράμε στη ναυπήγηση μιας σειράς νέων πλοίων: πλοία διπλού καυσίμου με LNG, τύπου Aframax, LR2, Suezmax, VLCC και φυσικά μια σειρά πλοίων LNG που βρίσκονται υπό κατασκευή ή είναι ήδη ενεργά στο νερό με χρήση νέας τεχνολογίας. Για τα επόμενα 20 χρόνια το LNG έχει την υποδομή και έχει δοκιμαστεί».
Ταυτόχρονα, διατύπωσε την εκτίμηση ότι το LNG «το οποίο φυσικά είναι καθαρότερο καύσιμο, στο τέλος της ημέρας, καθώς οι αγορές θα σταθεροποιηθούν μετά τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο, θα έχει και πολύ ανταγωνιστική τιμή, ώστε ταυτόχρονα να μπορούμε να βοηθήσουμε το περιβάλλον, μειώνοντας τις εκπομπές CO2, και να εκμεταλλευτούμε την χαμηλότερη τιμή, συνδυάζοντας και τα δύο πλεονεκτήματα».
Με όραμα μια πράσινη ναυτιλία ο κ. Μαρινάκης τόνισε ότι «αναλαμβάνουμε αυτό το ρίσκο γιατί νιώθουμε ότι έχουμε αναλάβει μία δέσμευση»
Η στρατηγική αυτή, σημείωσε, έχει ένα κόστος και ένα ρίσκο που, όπως τόνισε, το αναλαμβάνει εξ’ ολόκληρου: «Είναι πολύ σημαντικό να σημειώσουμε ότι όλες αυτές τις αποφάσεις και όλο αυτό το ρίσκο το αναλαμβάνουμε εμείς. Γιατί, ανεξάρτητα από όλες αυτές τις ανακοινώσεις για το περιβάλλον και όσα γνωρίζουμε ότι πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση των συνθηκών και για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, η πραγματικότητα είναι, με όλο τον σεβασμό προς τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, ότι δεν έχουμε δει καμία πραγματική διάθεση να πληρώσουν επιπλέον κόστος για αυτά τα πλοία διπλού καυσίμου ή τα πλοία που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον».
Για να συμπληρώσει στο ίδιο πλαίσιο: «Πιστεύω ότι όποιος είναι φθηνότερος παίρνει τις δουλειές. Μπορούμε να δούμε μια σειρά από ναυλώσεις που έχουν γίνει μέσα σε αυτόν τον χρόνο και τον προηγούμενο για συμβατικά πλοία προς παράδοση το 2025-2026 σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές, οπότε πιστεύω ότι όσον αφορά τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες μια οικονομική συμφωνία είναι αυτό που εξακολουθεί να μετράει».
Όμως, αυτό δεν είναι κάτι που έχει αποθαρρύνει τον Βαγγέλη Μαρινάκη από το να επιμείνει σε αυτή την κατεύθυνση, αυτή τη «πραγματική δέσμευση» όπως την χαρακτηρίζει: «Αναλαμβάνουμε αυτό το ρίσκο γιατί νιώθουμε ότι έχουμε αναλάβει μία δέσμευση για μείωση των εκπομπών και φυσικά στο κοντινό μέλλον η αγορά θα υπαγορεύσει τα επιπλέον κόστη. Έχουμε απολαύσει καλές αγορές τα τελευταία χρόνια και αυτό διευκολύνει την επένδυσή μας και την υλοποίηση των αποφάσεων μας, εξασφαλίζοντας μας τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε σε αυτό το επιπλέον κόστος και να αναλάβουμε αυτό το ρίσκο. Είναι μια πραγματική δέσμευση από την πλευρά μας και ελπίζω ότι στα επόμενα χρόνια αυτές οι αποφάσεις θα αποδώσουν, όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και οικονομικά θα αποδειχθεί μια σωστή απόφαση.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης δεν έκρυψε την αισιοδοξία και τον ενθουσιασμό για τις δυνατότητες που ανοίγονται σε σχέση με τη χρήση νέων φιλικότερων για το περιβάλλον καυσίμων μιλώντας για την μεγάλη επένδυση της Capital στις διαθέσιμες τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων: «Γι’ αυτό έχουμε κάνει παραγγελίες για πλοία διπλού καυσίμου LPG, πλοία διπλού καυσίμου LNG και αυτό αφορά σχεδόν όλα τα μεγέθη, VLCC, Suezmax, Aframax, και το ίδιο ισχύει για τα πλοία LPG, από μικρότερα πλοία 22, 40-45 χιλιάδων έως 93.000 κυβικών μέτρων. Για τα 93.000 κυβικά μέτρα στοιχηματίσαμε στους κινητήρες με χρήση αμμωνίας, αλλά ας αφήσουμε στην άκρη την αμμωνία προς το παρόν. Τώρα επικεντρώνουμε στο LNG. Νιώθουμε ότι για τα επόμενα 10 με 20 χρόνια θα προχωρήσουμε με τη χρήση LNG.»
Τόνισε, όμως, και τις δυσκολίες και το χρόνο που απαιτήθηκε για να διαμορφωθεί η κατάλληλη υποδομή: «Η υποδομή χρειάστηκε πολύ χρόνο για να κατασκευαστεί και ακόμη και σήμερα ο ανεφοδιασμός ενός πλοίου με LNG δεν είναι τόσο εύκολος όσο νομίζουμε. Βλέπουμε ότι έχεις ένα πλοίο ανεφοδιασμού LNG που θα κάνει μόνο δύο ή τρεις ή τέσσερις ανεφοδιασμούς μέσα σε ένα μήνα, κάτι που φυσικά πρέπει να αλλάξει και να μπορεί να κάνει περισσότερους, έτσι ώστε να είναι φθηνότερο, πιο ανταγωνιστικό στη λειτουργία του. Το να φτιάξεις την υποδομή, όλα αυτά παίρνουν πολύ χρόνο με σημαντικό κόστος και πρέπει να επιδοτείς για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας. Έτσι, αν πρόκειται να έχουμε μια σοβαρή συζήτηση και για άλλα εναλλακτικά καύσιμα, μπορείτε να φανταστείτε ότι είμαστε ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο και θα πάρει πολύ χρόνο.»
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης αναγνώρισε ότι όλα αυτά συνεπάγονται ένα επιπλέον κόστος, όμως ήταν σαφής στην εκτίμησή του ότι στο βάθος του δρόμου αυτό θα μεταφραστεί σε επιπλέον οικονομικό όφελος: «Θέλουμε να είμαστε σε όλους τους τομείς της αγοράς και όπως είπα αυτό είναι ένα επιπλέον κόστος που αναλαμβάνουμε με έναν μακροπρόθεσμο ορίζοντα για τα επόμενα 15-20 χρόνια. Έτσι πιστεύουμε ότι στο μέλλον θα έχουμε την ευκαιρία να το κεφαλαιοποιήσουμε».
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης δεν έκρυψε την αισιοδοξία του για τις δυνατότητες που ανοίγονται σε σχέση με τη χρήση νέων φιλικότερων για το περιβάλλον καυσίμων