Το σημερινό ''Γράμμα από το Υπερπέραν'' αναλύει τις μάχες στο Ταβούς της Αρμενίας, την φιλία ανάμεσα σε Μαδούρο και Αλέξη Τσίπρα, και τέλος την Turkish Airline, την Αχίλλειο Πτέρνα της Τουρκίας.
ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΧΕΣ ΣΤΟ ΤΑΒΟΥΣ ΤΗΣ ΑΡΜΕΝΙΑΣ;
Ποιός γνωρίζει που βρίσκεται το Ταβούς; Είναι μια περιοχή στα σύνορα Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν όπου πραγματοποιήθηκαν σκληρές μάχες τις τελευταίες μέρες του πολέμου μεταξύ των δύο χωρών. Μάχες που οδήγησαν στην εμπλοκή της Ρωσίας αφότου όμως επλήγη ο αγωγός της GAZPROM Armenia, θυγατρικής της ρωσικής GAZPROM. Ο ονομαζόμενος αγωγός South Caucasian Pipeline (SCP) περνάει από εκεί και συνδέεται με τον τουρκικό Τrans-Anatolian Natural Gas Pipeline (TANAP). Ο τελευταίος ενώνεται αργότερα με τον ΤΑΡ (Trans-Adriatic Pipeline) που μεταφέρει το αέριο μέσω Ελλάδος και Αλβανίας στην Ιταλία και από εκεί στην υπόλοιπη κεντρώα Ευρώπη. O SCP προμηθεύει με αζέρικο αέριο το 87% των αναγκών της Γεωργίας και στους πρώτους τρεις μήνες του 2020 κάλυψε το 23% των γενικών αναγκών της Τουρκίας. Έτσι το αζέρικο αέριο βοηθάει στο να μην εξαρτάται η Τουρκία πλήρως από το ρωσικό αέριο. Καταλαβαίνει κανείς τώρα ποιός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν τελικά στην ρωσική ανάμειξη για την παύση πυρός και ανακωχή στον πόλεμο Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν. Η Ρωσία θέλει η Τουρκία να εξαρτάται από αυτήν και σε αυτό το θέμα. Αλεπού τελικά αποδεικνύεται και πάλι ο Πούτιν!
ΤΡΙΟ ΙΝΦΕΡΝΑΛΕ: ΜΑΝΤΟΥΡΟ – ΤΣΙΠΡΑΣ – ΧΑΜΕΝΕΪ
Κάτι περίεργα πράγματα συμβαίνουν στον πλανήτη, ανεξήγητα! Οι τελευταίες κοινοβουλευτικές εκλογές στην Βενεζουέλα, και με μόλις 30% συμμετοχή, ανέδειξαν νικητές του οπαδούς του Μαντούρο, Χαβιστές. Μία νίκη που σύμφωνα με τα διεθνή πρακτορεία οδηγεί την Βενεζουέλα αλματοδώς προς ένα απολυταρχικό καθεστώς. Και αυτό όταν η πλειοψηφία του λαού πεινάει, η οικονομία καταρρέει και ο πληθωρισμός βρίσκεται στο 1800%. Η κυβέρνηση αναζητάει στηρίγματα σε όλον τον κόσμο και ειδικά χρήματα για να αγοράσει τρόφιμα. Έτσι δεν της μένει τίποτε άλλο από του να πέσει στην αγκαλιά της Ρωσίας, της Κίνας και ...του Ιράν, που χαίρονται να παίζουν στο προαύλιο των ΗΠΑ. Αλλά και του Ιράν, θα αναρωτηθεί κανείς; Και όμως. Το Ιράν ήδη στέλνει πετρέλαιο και έχει ανοίξει σουπερμάρκετ τροφίμων στο Καράκας. To Ιράν έτσι εξελίσσεται σε παγκόσμιο παίκτη της τρομοκρατίας, του θρησκευτικού φασισμού και της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αυτό εκτός σιιτικών κρατών! Άραγε ο Τσίπρας θεωρεί τον φίλο του φίλου του Μαντούρο, Χαμενέϊ, φίλο του;
TURKISH AIRLINES: Η ΑΧΙΛΛΕΙΟΣ ΠΤΕΡΝΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ
Πολλά ειπώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες για κυρώσεις εναντίον της άγριας, αλαζονικής και αρπακτικής Τουρκίας. Στην πρόσφατη ευρωπαϊκή σύνοδο μίλησαν για κυρώσεις εναντίον ατόμων, οργανώσεων ή επιχειρήσεων εμπλεκομένων με τις έρευνες που διενεργεί η Τουρκία σε ξένα προς αυτήν και σαφώς ευρωπαϊκά ύδατα. Εκείνο για το οποίο απορεί κανείς είναι, πώς στην πολιτική ηγεσία Ελλάδος, Κύπρου και Ε.Ε. έχει ξεφύγει το γεγονός, ότι εδώ και κάμποσο καιρό η Τουρκία αναβαθμίζει συνεχώς και διευρύνει καθημερινά τα δρομολόγια και τους προορισμούς του ημικρατικού αερομεταφορέα της, της Turkish Airlines. Ημικρατικός μέχρι στιγμής και όσο αντέξει οικονομικά. Διότι με τον Κορωνοϊό η εταιρεία παρουσιάζει τεράστια ελλείματα και πολλά άλλα προβλήματα. Με 315 προορισμούς σε 126 χώρες και 350 αεροπλάνα, δεν είναι υπερβολή όταν η ίδια εταιρεία διαφημίζεται σαν ο αερομεταφορέας που ταξιδεύει στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Όμως τώρα με τον Κορωνοϊό, και οι προορισμοί ολιγοστεύουν ραγδαία αλλά και τα έξοδα για την στάθμευση και ενοικίαση των αεροπλάνων όλο και επιβαρύνουν καθημερινά. Διότι από τα 350 αεροπλάνα της Turkish Airlines και της Turkish Airlines Cargo μόνον τα 44 ανήκουν πλήρως στην εταιρεία. Τα άλλα ενοικιάζονται με μακροχρόνια συμβόλαια τα οποία ισχύουν και για όταν το αεροπλάνο δεν πετάει. Έτσι για την ώρα έχουν συσωρευθεί χρέη πάνω από τα 2,5 δις δολλάρια που έχει ο κουμπαράς της εταιρείας. Μάλιστα το τρίτο τρίμηνο του 2020 έχασε 144 εκατομ. Ευρώ όταν το αντίστοιχο του 2019 είχε κέρδη 370 εκατομ. Ευρώ. Η εταιρεία για την οποία τόσο υπερηφανεύεται ο Ερντογάν, εξελίσσεται σε Αχίλλειο πτέρνα της τουρκικής οικονομίας. Να λοιπόν ένας πολύ απλός και δραστικός στόχος για κύρωση προς την Τουρκία: τα κράτη της Ε.Ε. είτε να ακυρώσουν τα δικαιώματα προσγείωσης είτε να εφαρμώσουν σταδιακή ποσόστωση αυτών στην Turkish Airlines όσο η Τουρκία δεν συμορφώνεται με τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Όπως λέει και κάποιος διεθνής αναλυτής: «Αφήστε την Turkish Airlines να πετάει στην Σομαλία, στο Σουδάν, το Αζερμπαϊτζάν και το Πακιστάν. Δεν υπάρχει όμως κανένας λόγος για τον οποίο τα ευρωπαϊκά κράτη να στηρίζουν έμμεσα την τουρκική οικονομία όταν ο Ερντογάν ευελπιστεί να την στηρίξει κλέβοντας ενεργειακούς πόρους από την Κύπρο και εκβιάζοντας την Ελλάδα.»